Uitgebreid energielabel vanaf 1 januari 2021
12 november 2020Bij steeds meer organisaties is niet meer mogelijk om op de oude vertrouwde manier met gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen. Steeds meer is een vereiste van tal van overheidsdiensten om op betrouwbare elektronische manier in te loggen door middel van E-Herkenning.
Momenteel bieden sommige overheidsdiensten nog aan om op de oude manier in te loggen zoals de Belastingdienst waarmee je op het oude portaal voor ondernemers nog terecht kunt. Echter in praktijk blijkt de gebruikersnaam en het wachtwoord diep in het archief te liggen en moet een nieuwe gebruikersnaam worden aangevraagd. Door gebruik te maken van je e-herkenning kun je dit voorkomen.
Ondernemers moeten regelmatig iets regelen met overheidsinstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het wijzigen of doorgeven van het bankrekeningnummer bij de Belastingdienst voor een teruggave of voor het indienen van de aangifte omzetbelasting, de aanvraag van een vergunning of het ziekmelden bij het UWV, het wijzigen van bestuurders en/of adresgegevens bij de Kamer van Koophandel, een aanvraag voor een VOG bij de Gemeente en wat nu zeer actueel is de Covid subsidieaanvraag zoals TVL bij RVO.nl. Door aanvragen online te doen kun je tijd en moeite besparen.
Om identiteitsfraude tegen te gaan wordt je verzocht om met e-Herkenning in te loggen om zo online zaken met de overheid te regelen. Op die manier weten organisaties zeker wie je zegt dat je bent én dat je mag doen wat u wilt doen.
E-herkenning aanvragen?
Er zijn een aantal aanbieders actief. Op https://www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht treft je alle aanbieders en hun voorwaarden aan. Op deze site kun je de aanvraag direct starten. Er zijn een aantal betrouwbaarheidsniveaus beschikbaar, maar om komende tijd vooruit te kunnen kies voor het minimale eH-3 niveau. Op de site van eherkenning.nl kunt u zelf een check uitvoeren.
Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact op met ons kantoor.