• 0162 315 374
  • [email protected]
  • Inloggen salaris
  • Inloggen TeamViewer
Logo Janssen AccountantsLogo Janssen AccountantsLogo Janssen AccountantsLogo Janssen Accountants
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Administratie
    • HR Services
    • Financiële planning en prognose
    • Startersbegeleiding
    • Fusie en overname
    • Audit
  • Over ons
    • Team
    • Referenties
    • Maatschappelijke betrokkenheid
  • Vacatures
  • Actueel
  • Contact
✕
  • Home
  • Nieuws
  • Minder administratie rond fiets van de zaak
Nog een week voor de definitieve berekening NOW
16 februari 2023
Fiscus stuurt brief aan niet-bezwaarmakers box 3
23 februari 2023
16 februari 2023

Minder administratie rond fiets van de zaak

De administratieve lasten rond de fiets van de zaak worden verminderd. Met name als een fiets van de zaak ter beschikking wordt gesteld én er een vergoeding wordt gegeven voor de ritten waarop de fiets niet gebruikt wordt, is de administratieve last momenteel namelijk omvangrijk.

Fiets van de zaak

Sinds 2020 geldt er een fiscale faciliteit wanneer aan werknemers een fiets van de zaak ter beschikking wordt gesteld. De faciliteit betekent dat er voor het privégebruik van de fiets slechts een bijtelling op het inkomen geldt van 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets. Hierover moet de werknemer belasting betalen vanwege dat privégebruik.

Hoe reist de werknemer?

Voor een vaste onbelaste kilometervergoeding moet een werkgever aannemelijk maken hoeveel dagen een werknemer in de regel naar zijn werk reist. In de praktijk betekent dit dat werkgevers nauwkeurig bij dienen te houden hoe iemand naar het werk is gekomen. Waar een werknemer gebruikmaakt van verschillende vervoersmiddelen, dus bijvoorbeeld deels met de fiets en deels met de auto, ontstaat de last om dit goed uit te werken. En helemaal als het ene vervoermiddel ter beschikking is gesteld en het andere vervoermiddel privé-eigendom is.

Vereenvoudiging

Om de bewijslast bij een vaste vergoeding voor een privévervoermiddel te vereenvoudigen, kunnen werkgever en werknemer per ommegaande individuele afspraken maken over bijvoorbeeld hoeveel dagen per week met de eigen auto wordt gereisd en hoeveel dagen per week met de fiets van de zaak. Op basis van de afspraken kan een (vaste) onbelaste reiskostenvergoeding worden verschaft. Dit schrijft staatssecretaris Van Rij aan de Tweede Kamer.

Let op!

De afspraken moeten zijn afgestemd op de persoonlijke omstandigheden van de werknemer en moeten reëel zijn. Een incidentele afwijking hoeft echter niet te leiden tot een aanpassing van de vergoeding.

Ingangsdatum?

De staatssecretaris heeft geen ingangsdatum genoemd, zodat aannemelijk is dat deze per direct ingaat.

Nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

Bron: SRA – Publicatiedatum: 16-02-2023

Delen
59

Gerelateerde berichten

17 maart 2023

Dien uiterlijk 31 maart mededeling realisatie WBSO 2022 in


Lees meer
17 maart 2023

Kijk berekening (jeugd-)LIV en LKV 2022 goed na


Lees meer
9 maart 2023

Forfait zonnepanelen verruimd: ook voor privéwoning ondernemer


Lees meer

Diensten

Accountancy
Fiscaal
Administratie
HR services
Financiële planning en prognose
Startersbegeleiding
Fusie en Overname
Audit

Over ons

Over ons
Team
Klantervaringen
Maatschappelijke betrokkenheid

Contact

Bolkensteeg 17
5103 AA Dongen
+31 (0) 162 315 374
[email protected]

KvK 18052745
BTW-nummer NL8069.58.194.B01

Blijf op de hoogte







    © 2023 Janssen Accountants - Website door Design to Publish Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Disclaimer | Integere bedrijfsvoering | Sitemap

    • 0162 315 374
    • [email protected]
    • Inloggen salaris
    • Inloggen TeamViewer